06 december 2024

Examentraining MVT

AanbiederSOVOT
ContactpersoonCorné Gelderblom - academie@sovot.nl
Inschrijving open voorAlleen medewerkers van SOVOT
Inschrijving sluit op24 november 2024
 
Startdatum en tijd6 december 2024 van 13:00-17:00 uur
Aantal bijeenkomsten3
Laatste bijeenkomst7 februari 2025
LocatieKoning Willem ll College
 
Trainer(s)Peggy van Hoesel
 Door mijn jarenlange ervaring als docent Duits op verschillende scholen (waaronder 20 jaar op het Beatrix College) en op verschillende niveaus kan ik putten uit een schat aan werkvormen die direct toepasbaar zijn in de les en uitvoerbaar in een volle klas. Als trainer bij De Talengroep verzorg ik trainingen op het gebied van spreekvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, woordenschatverwerving, examentraining, literatuurdidactiek en muziek in de MVT-les.
 

De inschrijving van dit evenement is gesloten.

Doel

In deze cursus leer je hoe je in 5 stappen een examentraining voor het CSE Frans, Duits, Engels of Spaans neerzet waarvan je leerlingen zeggen: ‘Ik heb veel geleerd en het was nog leuk ook’.

Je huidige examentraining motiverender, effectiever en uitdagender maken.

Inhoud

HERKENBAAR?

  • Je leerlingen vinden het saai om eindeloos CITO-teksten te oefenen.
  • Andere vakken gaan altijd voor.
  • Je weet niet zo goed hoe je het anders kunt doen.
  • Je bent ontevreden met het resultaat, zeker als je het resultaat afzet tegen de inspanning die het jou heeft gekost.
  • Je wil meer interactie met je leerlingen.
  • Je bent op zoek naar afwisseling.

In deze training leer je hoe je een goede examentraining inricht. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je leerlingen groeien en vooruitkomen, zonder dat ze gaan zitten lummelen of kletsen.

Eindeloos oefenen met examenteksten is meestal niet effectief. Docenten werken dan namelijk vaak heel hard, terwijl te veel leerlingen achterover hangen en denken: ‘Ik ga straks wel oefenen in de meivakantie’.

Aan het eind van deze training:

  • kun je een examentraining opzetten die uit 5 logische stappen bestaat;
  • kun je bij elke stap concrete werkvormen inzetten;
  • heb je materiaal dat je direct kunt inzetten bij je eigen leerlingen;
  • beschik je over instrumenten die je als docent in kunt zetten om je leerlingen inzicht te geven in de stand van zaken (en hiaten);
  • zit er meer maatwerk in je examentraining;
  • beschik je over alternatieve, motiverende werkvormen bij examenteksten;
  • beschik je over werkvormen voor het effectief bespreken van gemaakte proefexamens;
  • heb je ideeën over de verwerving van examenidioom: welke woorden laat je leren en welke niet? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich eigenaar gaan voelen van de vocabulaireverwerving?;
  • heb je een kant-en-klare examentraining die is afgestemd op jouw leerlingen waarin leerlingen actief, gedifferentieerd en doelgericht kunnen trainen voor hun CSE Engels/Duits/Frans of Spaans.

Programma

Tijdens de training doorlopen we de 5 stappen waaruit een goede examentraining zou moeten bestaan:

1. motiverende start
2. sterkte-zwakte analyse
3. deelvaardigheden oefenen
4. proefexamen
5. het centraal examen

Bijzonderheden

- Een oud examen (in tweevoud geprint)
- een opgeladen laptop