Inzicht en Impact - Hooggevoeligheid in de school
| Aanbieder | SOVOT |
| Contactpersoon | Pam Meulenberg - academie@sovot.nl |
| Inschrijving open voor | Medewerkers van alle organisaties |
| Inschrijving sluit op | 16 november 2025 |
| Datum en tijd | 27 november 2025 van 15:30 - 17:00 uur |
| Locatie | Beatrix College |
| Trainer(s) | Renée van Broekhoven |
| Ik ben docent Engels, pedagoog en coach op het gebied van hooggevoeligheid. Vanuit mijn eigen ervaring als hooggevoelig mens en mijn kennis van pedagogiek en hooggevoeligheid, laat ik zien hoe dit geen last hoeft te zijn, maar juist een kracht kan worden ook in de klas. Mijn missie is dat leerlingen zich gezien en veilig voelen, zodat ze kunnen leren en bloeien. | |
| Thema | Didactisch handelen, Pedagogisch handelen |
| Doelgroep | Onderwijzend personeel, Onderwijsondersteunend personeel, Schoolleiding |
Doel
Hooggevoeligheid speelt niet alleen in de klas, maar ook in het team. In deze interactieve workshop leer je hoe je hooggevoelige leerlingen beter herkent en begeleidt, én ontdek je hoe je als schoolleiding een veilige cultuur creëert waarin ook hooggevoelige collega’s tot hun recht komen. Je gaat naar huis met herkenning, inzicht in het brein en praktische tools die direct inzetbaar zijn.
Bewustwording rondom hooggevoeligheid vergroten en praktische handvatten bieden om een leer- en werkklimaat te creëren waarin álle leerlingen en collega’s tot hun recht komen.
Inhoud
Tijdens deze interactieve workshop leer je:
1. Hoe je hooggevoelige leerlingen en collega’s herkent (stille én expressieve profielen).
2. Wat er in het brein gebeurt bij hooggevoeligheid en hoe je daar pedagogisch, didactisch én organisatorisch op inspeelt.
3. Hoe je rust en veiligheid creëert in klas en team.
4. Welke tools en werkvormen direct helpen om grenzen te stellen én ruimte te geven.
Programma
- Bewustwording en herkenning
- Korte uitleg: het brein en stress bij hooggevoeligheid
- Casussen en praktische tools voor klas en team
- Oefenen met situaties en handvatten
- Afronding: iedereen formuleert 1 concrete actie voor in de praktijk
Bijzonderheden
Deelnemers brengen een eigen casus mee (leerling of teamlid). Samen vertalen we dit naar direct toepasbare acties. Je gaat naar huis met inzicht, concrete werkvormen en meer vertrouwen in het begeleiden van hooggevoeligheid in school.