Ronde 2: Burgerschapsonderwijs in de praktijk
Aanbieder | SOVOT |
Contactpersoon | Pam Meulenberg - academie@sovot.nl |
Inschrijving open voor | Alleen medewerkers van SOVOT |
Inschrijving sluit op | 2 februari 2025 |
Datum en tijd | 11 februari 2025 van 13:30 - 15:00 uur |
Locatie | E111, Koning Willem ll College |
Trainer(s) | Tjeerd van de Laar |
Tjeerd van de Laar is universitair docent en vakdidacticus filosofie werkzaam bij het departement Filosofie en het Tilburg Center of the Learning Sciences van Tilburg University. | |
Thema | Burgerschap, Onderwijsontwikkelingen, Pedagogisch handelen, Didactisch handelen |
Doelgroep | Onderwijzend personeel, Schoolleiding |
De inschrijving van dit evenement is gesloten.
Doel
De wetgeving over burgerschapseducatie in het funderend onderwijs uit 2021 spreekt niet voor zich en veel leraren zitten met vragen over hoe burgerschapsonderwijs in de praktijk vorm te geven. In deze workshop helpt Tjeerd je op weg met concrete tips over het wat en hoe van burgerschap in het VO.
Na deelname aan de workshop ben je bekend met de geldende wetgeving over burgerschapseducatie in het funderend onderwijs, begrijp je wat voor soort houding effectief en betekenisvol burgerschapsonderwijs vereist en kun je op basis van twee concrete voorbeelden van burgerschapsonderwijs binnen de zaakvakken ideeën vormen over burgerschapsonderwijs binnen je eigen vak.
Inhoud
De wetgeving over burgerschapseducatie in het funderend onderwijs uit 2021 en de daarbij onder leiding van het SLO recent ontwikkelde (concept) kerndoelen spreken niet voor zich. Veel leraren - inclusief ikzelf - worstelen dan ook met de vraag hoe burgerschap op een betekenisvolle manier vorm te geven in de school. Tijdens de workshop wordt duidelijk dat dit laatste - de worsteling - eigenlijk niet zou moeten verassen, maar wel een specifieke houding van leraren vereist die we niet vanzelfsprekend hebben aangeleerd. Aan de hand van de begrippen vrijheid en houvast en het samen met jullie doordenken van de wetgeving waar we allemaal mee te maken hebben zal ik de houding die ik in gedachte heb niet alleen schetsen, maar je die ook laten ervaren. Daarnaast presenteer ik twee praktische voorbeelden van burgerschapsonderwijs binnen de zaakvakken.
Programma
1. De wettelijke opdracht burgerschap
2. Vrijheid en houvast – het belang van een filosofische houding
3. Burgerschap in de les – twee praktische voorbeelden