De communicatiemuur
Aanbieder | SOVOT |
Contactpersoon | Pam Meulenberg - academie@sovot.nl |
Inschrijving open voor | Alleen medewerkers van SOVOT |
Inschrijving sluit op | 3 oktober 2024 |
Startdatum en tijd | 7 oktober 2024 van 14:00-17:00 uur |
Aantal bijeenkomsten | 2 |
Laatste bijeenkomst | 14 oktober 2024 |
Locatie | Beatrix College |
Trainer(s) | Patricia van Amelsvoort |
Patricia is gespecialiseerd in gedrags- en communicatiestijlen. | |
Doelgroep | Onderwijzend personeel, Onderwijsondersteunend personeel, Schoolleiding |
De inschrijving van dit evenement is gesloten.
Doel
Wil jij de communicatiemuur afbreken, je communicatievaardigheden verbeteren en een vruchtbare omgeving creëren voor effectief onderwijs? Schrijf je dan in voor deze workshop.
Inhoud
Samen werken aan het afbreken van de communicatiemuur in het onderwijs en het creëren van een vruchtbare omgeving voor effectief leren.
Verbeteren van communicatieve vaardigheden binnen de onderwijscontext, zowel tussen docenten als met leerlingen.
Misverstanden verminderen en een omgeving bouwen waarin duidelijke communicatie wordt aangemoedigd.
Het bewustzijn van de eigen communicatiestijl vergroten en de impact ervan op het leerproces inzien.
Programma
Dagdeel 1: Wat is de communicatiemuur?
1. Begrip van de uitdagingen in het onderwijs:
Docent-leerling relatie: Terwijl jij misschien bedreven bent in communiceren is het cruciaal om te begrijpen hoe leerlingen jouw instructies en feedback interpreteren.
2. Verwachtingen en realiteit in de klas:
Duidelijke instructies: Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen alles begrijpen wat we zeggen?
Onduidelijkheid voorkomen: Leer effectief omgaan met impliciete boodschappen en zorg ervoor dat alle belangrijke informatie wordt overgebracht.
3. Belemmeringen in communicatie
- Verwijten: Hoe kunnen we voorkomen dat beschuldigingen de communicatie belemmeren en de sfeer in de klas negatief beïnvloeden?
- Sarcasme en cynisme: Begrijpen we de schadelijke impact van sarcastische of cynische opmerkingen en hoe deze de communicatie kunnen vertroebelen?
- Overdrijven: Leer de kunst van nuance en voorkom dat overdrijvingen de boodschap vertekenen.
- Vermijdingsgedrag: Identificeer en overwin vermijdingsgedrag om open communicatie te bevorderen.
Dagdeel 2:
1. Terugblik
Samen kijken naar de afgelopen twee weken. Aan de hand van eigen praktijkvoorbeelden bespreken wat het effect is van andere communicatietechnieken.
2. Vier niveaus van communicatie
Hoe de relatie met je gesprekspartner invloed uitoefent op de manier waarop je de boodschap overbrengt.
3. Praktische technieken voor de klas:
Effectieve feedback: Leer feedback op een constructieve manier te geven en ontvangen.
Actieve betrokkenheid: Ontwikkel technieken om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten en ervoor te zorgen dat de boodschap aankomt.